RSS

Friday, January 13, 2012

Secebis Coretan Kehidupan

Akhir meeting Jaulah Tautan Hati semalam, kepala tiba-tiba berdenyut-denyut. Tutur kata saya menjadi tidak teratur. Fokus untuk meeting, hilang dek kesakitan yang teramat.
“Kita tangguh meeting kita dengan…” lupa seketika perkataan yang ingin di ucapkan. Ada sahabat yang mengingatkan, “tasbih kafarah..”, terus saya lengkapkan kata-kata saya yang tergantung itu, “kita tangguh meeting kita dengan tasbih kafarah dan surah Al-‘Asr”.

            Pulang ke rumah, suhu badan semakin panas dan badan mengigil kesejukan. Sekilas pandang bacaan suhu pada laptop kesayangan, 0 darjah celcius. Kepala semakin berdenyu-denyut, 2 biji pil panadol saya telan, semoga hilang kesakitan yang di alami. Esok hari saya harus ke Queen Alia Airport, untuk menyambut ketibaan ayah salah seorang ahli rumah saya. Hampir saya terlupa, saya punya tetamu dari Irbid yang akan tiba bila-bila masa sahaja malam itu. Jutaan terima kasih buat sahabat serumah saya, yang menyambut dan melayan tetamu yang tiba, tatkala saya hanya mampu terbaring tidak terdaya. Waktu subuh saya bangkit, badan terasa panas, tetapi tidak sepanas semalam.

Hampir pukul 8 pagi, saya bertolak dari Mu’tah ke airport, dengan menaiki kereta Hyundai yang disewa oleh Ustaz Mohd. terima kasih kami ucapkan kerana telah membantu melancarkan perjalanan kami hari ini. Dalam perjalanan, suhu badan semakin panas, tapi buat ‘tak tau’ je..

Kami tiba di mu’tah hampir waktu zohor. Badan terasa tidak selesa, saya rehatkan badan seketika. 1.45 petang saya terjaga dari lena, baru saya teringat, kami perlu menyewa kereta untuk bawa ayah kepada sahabat saya round Jordan. Plan asal saya, keesokkan hari, kami ke Amman, sewa kereta kemudian terus ke Utara Jordan, iaitu Jerash, ‘Ajlun, Ummu Qays, Ashabul Kahfi dan lain-lain.

Saya capai talifon bimbit di sebelah, contacts di belek satu persatu.

[Mohd Isa] tertera nama nya, langsung saya dail untuk bertanya sesuatu.

“Assalamu’alaikum, ustaz Mohd, kedai sewa kereta buka tak hari Jumaat? Sebab ana plan nak ambik kereta esok dan terus ke utara”

“Wa’alaikumussalam, hari Jumaat kedai tutup, hari Sabtu baru buka. Enta pergi ambik sekarang lah, sempat lagi ni.”

Tanpa buang masa, terus lompat bangun dari pembaringan, bersiap, solat Zohor 4 rakaat, serta solat sunat musafir 2 rakaat. Kepada Allah saya berdoa dan bertawakkal, semoga peroleh kekuatan untuk bermusafir ke Amman. Tepat jam 2 petang, saya berseorangan menaiki coaster ke Karak untuk ke Mujamma’ Karak, kemudian menaiki coaster ke Amman. Perjalanan selama 2 jam perlu saya tempuhi, suhu badan makin panas, kepala terasa makin berat dan berdenyut-denyut.
“Ya Allah, kuatkanlah hamba Mu ini.”

            Dalam perjalanan, saya mendail sahabat di Sweileh, Amman, menyatakan tujuan saya ke Amman dan minta sedikit pertolongan darinya. Tiba di Amman, saya solat Asar di masjid, usai solat saya mengambil teksi untuk ke Syari’ Garden. Mahattoh (stesen minyak) Total tempat pertemuan kami yang di janjikan.
Tiba di Mahattoh Total, saya tercari-cari kelibat sahabat saya. Kelihatan di tepi mahattoh, sahabat saya, Hafizuddin melambai-lambai tangan kearah saya. Senyuman kami berdua terukir, kelihatan di sebelahnya, Syed Ubaidah, juga merupakan pelajar Malaysia di Sweileh. Saya minta driver teksi turunkan saya hampir dengan mereka. Meter di dashboard teksi menunjukkan angka, 3.55 JD.  

             Kami bersalaman dan menuju ke masjid berhadapan dengan mahattoh untuk solat Maghrib terlebih dahulu. Usai kami solat Maghrib dan jama’ taqdim solat Isya’, kami menuju ke kedai sewa kereta, Payless. Kereta Nissan Sunny dan Toyota Vios menarik perhatian saya. Saya menghubungi sahabat serumah di Mu’tah, Nazrin, saya bertanya kereta mana yang ayahnya inginkan. Nissan Sunny menjadi pilihan ayahnya. Passport saya menjadi cagaran, ic di jadikan sebagai lesen memandu. Selesai urusan menyewa kereta, Hafizuddin membawa saya ke Mat’am (restoran) Bab Al-Yaman. Syed Ubaidah tidak bersama kami, dia memandu kereta milik keluarganya. Tiba di mat’am Bab Al-Yaman, pelajar Malaysia memenuhi meja di mat’am terbabit, rupanya mereka ada jamuan makan bersama bagi meraikan berakhirnya imtihan nihaei (final exam) fasal ini.  

             4 meja disusun panjang, kami bertiga orang yang terakhir tiba di situ. Nasi Beriani dan separuh ekor ayam hidangan kami bertiga. Kepala saya semakin berat dan suhu badan semakin panas. Selera makan saya hilang. Saya beritahu kepada Hafizuddin, saya kena pulang ke Mu’tah secepat mungkin sebelum demam saya semakin melarat. Dia menawarkan diri untuk menghantar saya ke Mu’tah, tetapi saya tidak mahu menyusahkan dia. pukul 7.45 malam kami keluar dari restoran, masing-masing punya perancangan seterusnya, ada yang ingin pulang dan ada yang ingin pusing-pusing sekitar bandar Sweileh. Saya bersalaman dengan mereka sebelum berpisah.

Hafizuddin memandu kereta dan di tumpang 3 lagi sahabat untuk menghantar mereka pulang. Tiba di roundabout Sweileh, mereka turun di situ dan saya mengambil alih memandu kereta dan langsung pulang ke Mu’tah. Jutaan terima kasih kepada sahabat-sahabat di Sweileh, yang banyak membantu saya. Highway utara selatan saya tempuhi dalam keadaan kepala berdenyut-denyut. Meter kereta menunjukkan 110km/h, sesuai dengan had kelajuan yang dibenarkan. Alhamdulillah, sejam setengah kemudian, iaitu pukul 9.30 malam saya tiba di Mu’tah dengan selamatnya, walaupun di pertengahan jalan saya terpaksa berhenti di tepi jalan beberapa kali. Sampai di rumah, saya terbaring lesu di dalam selimu tebal, 2 biji pil panadol saya telan. Beberapa minit kemudian, saya bangkit ke tandas untuk membasuh kepala. Hilang rasa berat kepala dan terasa sedikit segar selepas membasuh kepala dengan air panas, Alhamdulillah. Namun suhu badan masih lagi terasa panas. Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa hamba Mu ini dan kuatkanlah hamba Mu ini dalam menghadapi dan mengharungi ujian Mu Ya Allah. Berilah kesihatan yang baik kepada hamba Mu ini Ya Allah, ameen..


Nik Faiz
Bayt Nawawi, Mu'tah, Jordan (13012012)

No comments:

Post a Comment