RSS

Saturday, December 21, 2013

Tahniah dan Takziah

Pilihanraya Kampus Mahasiswa Jordan (Mu'tah) 2013/2014



Baharu sahaja pilihanraya kampus berlangsung di kalangan mahasiswa Jordan. Terutamanya di mu'tah. Kebanyakan status (facebook ataupun tweeter) sahabat-sahabt sehari dua sebelum ini, tidak lari dari berkempen calon pimpinan masing-masing. Pelbagai medium yang di guna pakai untuk berkempen. Video. Fan page. Esei. Penulisan fakta. Penulisan santai. Mahupun secara live, a.k.a berborak di luar (restoran, pasar, jamiah, masjid). Hari mengundi telah pun selesai, pengiraan undian  telah pun di kira, keputusan twlah pun muktamad. Pengarah pilihanraya telah pun mengumumkan siapa yang menang dalam bertanding. 

TAHNIAH dan TAKZIAH terlebih dahulu saya ucapkan kepada sahabat-sahabat yang menang bertanding. Moga kalian mampu memandu dan mengemudi PERMATA ke arah yang lebih cemerlang dan gemilang! Kemenangan kalian merupakan tanda kepercayaan sahabat-sahabt terhadap kalian untuk mengemudi kami semua di bawah Persatuan Mahasiswa Malaysia Mu'tah (PERMATA). Kemenangan kalian juga merupakan harapan kami semua! Kalah atau menang, itu semua takdir yang telah Allah tetapkan. Saya yakin, antum semua telah pun sematkan kata itu dalam hati masing-masing. Saya yakin, doa kalian sebelum ini, kalah atau menang, semoga Allah letakkan dan takdirkan yang terbaik buat kalian semua. 

Doa kalian Allah telah pun makbulkan! Allah telah letakkan dan takdirkan kalian dengan takdir yang terbaik buat antum. Kini kalian pemimpin kepada kami. Jangan pandang jawatan itu satu keburukan. Jangan pandang jawatan itu merupakan perkara yang negatif! Semua sedia maklum, jawatan itu merupakan amanah, dan amanah itu ringan di dunia, berat di akhirat. Berlapang dada lah! Pandanglah ia sebagai ruang kebaikan yang boleh kalian hulurkan. Pandanglah ia sebagai ruang untuk kalian berkebajikan kepada ummah! Namun, perlu juga sentiasa di ingatkan, jawatan ini bukan untuk kalian gahkan. Bukan jua untuk kalian banggakan. Ia merupakan suatu amanah yang perlu di pikul. Tunaikanlah ia dengan cermat!


"لا يكلف الله نفسا إلا وسعها"  

"القيادة ليس التشريف ولكن التكليف"  




Tidak perlu untuk saya nukilkan dengan panjang lebar, kerna saya yakin antum mampu mengemudi bahtera PERMATA kearah yang lebih cemerlang dan gemilang! Selamat menjalani tugas dan selamat berkhidmat untuk kita semua! Tahniah dan takziah sekali lagi.


"حاسبوا أنفسكم قبل ان تحاسبوا"


...والله أعلم




Nik Faiz Azlan
Ahli biasa,
Persatuan Mahasiswa Malaysia Mu'tah,
Majlis Perwakilan Mahasiswa Jordan, 
Mu'tah, El - Karak, Jordan.

No comments:

Post a Comment