RSS

Friday, November 30, 2012

Bangga Diri (Takabur)



Bismillah...




(( فلا تزكوا أنفسكم ، هو أعلم بمن اتقى ))[1]

 “Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang bertaqwa”



Agama melarang akan sikap bongkak, merasa kita lebih baik dari orang lain. Manusia ini sebahagian besar kita ihat pada zahir nya dan kita tidak tahu tentang batin manusia. Kita lihat seseorang, kita rasa mungkin dia kurang baik dari kita dari sudut yang kita lihat. Tapi pada hakikatnya kita tidak tahu tentang hubungan dia dengan Allah. Barangkali sedekahnya lebih banyak dari kita. Mungkin istighfar dia lebih dari kita. Mungkin juga sujudnya lebih banyak dari kita. Mungkin dia lebih banyak qiam dan menangis serta menginsafi diri melebihi kita. Lalu Allah melarang hambanya mendabik dada mengatakan, “akulah yang terbaik di kalangan kamu!”, melainkan seseorang itu Rasul, kerana itu ketetapan bahwa baginda lebih bertaqwa dari kalangan kita.

Hatta Abu Bakr As-Siddiq r.a, apabila beliau naik menjadi Amirul Mukminin, dia menyebut : 

 [2] فإني قد وليت عليكم ولست بخيركم...

“ Sesungguhnya aku di lantik menjadi pemimpin di kalangan kamu, aku bukan yang terbaik di kalangan kamu...”


Itulah akhlak yang dididik oleh Rasulullah kepada para sahabat. Tawadhu’ dan zuhud. Merendah diri. Tidak membanggakan diri. Kadangkala, sekiranya kita baca sejarah para sahabat, para tabi’in, yang terdiri dari mereka yang soleh, terkadang kita rasa semua itu cerita dongeng dibandingkan dengan kehidupan kita yang sia-sia ini. Itulah keajaiban mereka. Akhlak yang ajaib. Budi perangai yang ajaib. Pengorbanan dan kecintaan kepada agama dengan kadar yang sangat ajaib. Yang mungkin tidak akan dapat dibenarkan oleh akal yang tidak pernah mengenali apa yang di katakan halawatul iman. Manisnya iman!


Namun, perlu ingat akan kata-kata Ibnu Ato’illah dalam kitabnya Al-Hikam, :-


(( من أثبت لنفسه تواضعا فهو متكبر حقا ، إذ ليس التواضع إلا عن رفعة ، فمتى أثبت لنفسك تواضعا فأنت المتكبر ))[3]

“ Barangsiapa yang mengisbatkan (mengatakan) dirinya adalah seorang yang bertawadhu’ (merendah diri), maka dia sebenarnya adalah seorang yang membesarkan diri (takabur), kerana tiadalah tawadhu’ itu melainkan mengangkat diri (takabbur). Maka apabila engkau mengisbatkan (mengatakan) dirimu sudah bertawadhu’, engkau (pada hakikatnya) adalah orang yang membesarkan diri (takabur). ”


Alangkah selamatnya jika ia diharamkan terdiri dari dosa –dosa kecil, akan tetapi takabur itu termasuk dari dosa-dosa yang besar! Moga Allah mengampunkan segala dosa-dosa kita, amin!


[1] . Surah An-Najm, ayat 32.
[2] . Khutbah Abu Bakr As-Siddiq ketika pertabalannya sebagai Khalifah - (11 Hijrah)
[3] . Kitab Syarah Hikam Al-Imam Ibn Ato’illah As-Sakandari – No. 238, m/s : 226 – Dar Ibn Kathir, Damshiq - Beirut

No comments:

Post a Comment