RSS

Thursday, December 12, 2013

- Aturan Allah - nikmat dari Nya!

Hujan rintik-rintik makin berkurang, aku tekad untuk menempuh perjalanan dari Sepang ke Senawang. Destinasi nya JPJ Senawang. Jaraknya hanyalah 54 km. Motor tua Honda Wave 125 menjadi tunggangan aku, helmet tidak bervisor aku capai. Tiga empat kali aku cuba menghidupkan enjin motor. Alhamdulillah, masih hidup! Walaupun sudah lama terbiar tidak digunakan.

Masa dalam perjalanan, hujan rintik-rintik makin bertambah. Aku tiada pilihan memandangkan aku tidak punya baju hujan, terpaksa berhenti di stesen minyak Petron di Nilai. Menunggu hujan reda. Lama. Baru separuh perjalanan! Sang awan pula seolah-oleh memberitahu ; "kejap laagi hujan makin lebat!" Aduh, parah! Arghh! Aku meneruskan perjalanan, 'membelah' hujan rintik-rintik yang semakin bertambah. 

Lebuhraya Utara - Selatan aku masuki dari Nilai. Menghala ke Johor Bahru. Kereta, lori, trailer, semuanya laju. Hujan pula sudah lebat turunnya. Kelajuan aku kena perlahankan dek rasa pedih di muka. Helmet tidak bervisor! Lane kiri motor tua itu meluncur di lebuhraya. Sesekali tengok di belakang melalui side mirror, trailer dan lori laju menghampiri. Allah, terasa bagaikan maut sedang mengejar! Semakin dekat, semakin kuat aku memulas minyak. 

Sekali lagi aku berhenti di R&R Seremban dek tak tahan pedih di muka. Aku cuba untuk tunggu hujan reda, namun hampa. Aku teruskan perjalanan, dalam kebasahan dan menahan kepedihan muka, aku teringat akan firman Allah dalam Al-Furqan, "berdoalah kepada Aku (Allah), nescaya aku akan qabulkan." Lalu aku berdoa ; "Ya Allah, ampunkanlah dosa hamba Mu ini, hamba Mu ini mohon supaya Engkau hentikan hujan buat sementara, supaya hamba Mu ini dapat meneruskan perjalanannya dengan lancar." Berkali-kali. Tiada apa yang aku harapkan, kecuali pertolongan dari Allah di atas Rahmat dah Rahim nya. 

Aku mengejar masa. Sebelum pukul 1, aku mesti sampai! Hujan tidak henti-henti, bahkan makin lebat. Fikiran aku berkecamuk, memikirkan kenapa Allah tidak maqbulkan doa aku? Memikirkan masa yang tidak jemu menghambat aku. Bahkan terus menerus menghambat aku! "Ya Allah, aku hamba Mu yang hina, aku ahli pendosa, aku ahli maksiat, aku ahli yang lalai, ampunkanlah aku Ya Allah, ampunkanlah aku." Aku terus berdoa dan mohon pengampunan dari Nya. 

Alhamdulillah, akhirnya aku tiba di destinasi aku jam 12.40. Baju dan seluar basah lecun. Aku mengambil nombor giliran tanpa menghiraukan pandangan orang. Biarlah apa kata orang, asalkan urusan aku selesai! Desas hati aku. Nombor giliran aku 8314, dan nombor ketika itu 8271! 43 orang lagi?! Di saat aku pasrah, hampir seorang hamba Allah, memberikan aku sekeping kertas, nombor giliran! 8. 2. 8. 4. Satu persatu aku melihat nombor yang tertera. Subhanallah, 8284! Dan nombor ketika itu sudah pun berganjak kepada 8275, dan aku kira-kira masih berbaki 9 orang. 

Di saat aku pasrah, di saat aku terntanya-tanya di mana pertolongan Allah, di saat aku menanti doa aku di makbulkan, rupanya Allah tidak berikan apa yang aku doakan sebab Allah ingin berikan yang lebih baik bagi aku. Mungkin dengan hentinya hujan, akan memberi impak kurang baik bagi pekebun dan penanam pokok, sayur dan lain-lain! Maha Suci Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang terbaik buat hamba Mu! 

Urusan ku selesai sekejap cuma, Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Lalu aku pulang ke rumah menempuh perjalanan yang sama. Yang beza cuma perasaan aku sedikit gembira dan lega. Dan bezanya juga, aku tidak lagi mengejar masa!

Benarlah, nikmat Allah itu terkadang tidak Allah berikan berdasarkan permintaan kita. Terkadang Allah berikan tanpa kita sedari. Nikmat Allah itu dalam pelbagai, Allah berikan tanpa mengira sesiapa pun, tanpa mengira di mana pun, tanpa mengira masa. Bahkan nafas dan oksigen yang di sedut 24jam tanpa henti merupakan nikmat dari Allah!

"Maka nikmat Allah mana lagi yang engkau ingin dustakan?" 

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku, hanya untuk dan kerana Mu (Ya Allah), Tuhan Sekalian Alam!"


Wallahu'alam.. 



No comments:

Post a Comment